Buchpräsentation „Fragments of Rotting Sounds“

Datum: 27. März 2025, 18:00 Uhr

Ort: mdw-Bankettsaal (AW SEG 23), Anton-von-Webern-Platz 1, 1030 Wien

Thomas Grill und Team präsentieren am 27. März um 18:00 Uhr mit dem Mark Pezinger Verlag das neue Buch „Fragments of Rotting Sounds im mdw-Bankettsaal.

Dies ist der finale Abschluss des Rotting Sounds Forschungsprojektes (FWF PEEK AR445). Es wird Präsentationen und künstlerische Beiträge geben, die das Projekt und die überaus aufwändige Buchproduktion illustrieren.

Trailer: https://rottingsounds.org/public/media/Fragments_of_Rotting_Sounds.mp4

SAR Konferenz 2025

Datum: 7. bis 9. Mai 2025

Ort: i2ADS — Research Institute in Art, Design and Society, Universität Porto, Portugal

Die 16. Internationale Konferenz für künstlerische Forschung mit dem Thema Resonanz wird von i2ADS, Universität Porto, veranstaltet. Resonanz ist eine Aufforderung, sich mit dem transformativen Charakter der künstlerischen Forschung als verbindendes Element zu befassen, das eine Reaktion hervorruft und unsere Erfahrungen als bedeutsam qualifiziert.

Anmeldung und weitere Infos: https://sar2025.i2ads.up.pt/

Bei der Konferenz wird Thomas Grill eine Vortragsperformance zu Dirty Spaces präsentieren – einer Reihe performativer Arbeiten, die im Rahmen von Spirits in Complexity—Making Kin with Experimental Music Systems entwickelt wurden (gefördert vom Österreichischen Wissenschaftsfonds FWF [Grant DOI: 10.55776/AR821]).

Mehr Infos zu dem Projekt: https://www.mdw.ac.at/spirits-in-complexity

EPARM-Konferenz

Datum: 3.–5. April 2025

Ort: Estonian Academy of Music and Theatre, Tallinn, Estland

Eine wichtige Plattform für künstlerische Forschung in der höheren Musikausbildung, bei der die künstlerische Praxis als Forschungsgegenstand und -quelle im Mittelpunkt steht. Tian Fu, einer unserer Studierenden im Dr. Artium-Programm, wird dort seine Forschung zu The Mutual Permeation of Rap Music and Contemporary Art Music präsentieren.

Anmeldung und weitere Infos: https://aec-music.eu/event/european-platform-for-artistic-research-in-music-eparm-2025/

Open Call: Sound as Score Composer Lab

  • Call open till: May 5, 2025
  • Duration: May 15, 2025 to May 14, 2026
  • First online meeting: May 15, 2025
  • Meetings: 4 – 5, appointment by arrangement
  • Language: English
  • Artist fee: € 3,000
  • Production costs: depending on the actual project
  • Host: mdw – University of Music and Performing Arts Vienna

This composition lab serves as a platform for creation, interpretation, reflection, and analysis and (1) provides a platform for compositional experimentation with audio scores and their interpretation, (2) provides a space for interrogation into the methods and concepts underlying these audio scores, and (3) offers a forum for analysis and debate around the concept of mimesis as it applies to the perspectives of composers and performers. The aim of the composition lab is to experimentally explore and further develop the generation of audio scores.

For further information please visit: Sound as Score

‘Trans-bodied Knowledge’ goes to World Expo Japan

The interdisciplinary teaching process, initiated by Christos Marantos (lecturer for piano in the ike mdw and artistic doctorate candidate in ARC mdw) between mdw and TU Wien, which discusses the topic of encouraging haptic design experiences in the digital age was selected to be exhibited, as an innovative education project, in the Austrian pavilion at the Expo 2025 in Osaka, Japan.

Under the theme „Designing Future Society for Our Lives“, the Austrian Paivilion aims to communicate its ideas for ‚Composing the Future‘ at the international Expo in 2025 in Osaka, Japan. Therefore, 140 innovative products and projects from Austrian companies, institutions and universities were submitted in the “Call for Innovations” organized by the Austrian Chamber of Commerce (Wirtschaftskammer Österreich).

Within this framework, Christos‘ project was selected to be presented in the category of ‚Research and Education‘ pushing towards the Sustainable Development Goal (SDG) of ‚High quality education‘. From April to October 2025, a total of over 28 million visitors, 161 participating countries and 9 international organizations are expected to attend the Expo, where the discussed education project will be presenting, in the form of a video, the teaching process of the ‚Artistic project K: From Space to Wearables’, which took place in the summer semester 2024.

In the interdisciplinary context of synergizing artistic and scientific processes and within the framework of the artistic research project ‘Trans-bodied Knowledge’ funded by the FWF and led by Efilena Baseta, the above teaching was a collaboration between TU Wien/ Institute of Art and Design/ Research Unit of Three-Dimensional Design and Model Making and the University of Music and Performing Arts Vienna (mdw)/ Department of Composition Studies and Music production.

This interdisciplinary teaching has been possible through a diverse teaching team:

Teaching staff/Research team:
Efilena Baseta – Design and Fabrication (TU Wien)
Christos Marantos – Spatial experience through music (TU Wien/mdw)
Marco Palma – Design and Fabrication (TU Wien)
Eva Sommeregger – Discursive sessions (LMA/Latvia)

 

Guest teaching staff:
Grace Jun – Observation and Co-design (UGA/USA)
Georg Misch – Sound recording and Worldizing (mdw/Vienna)

 

Website of the research project ‚Trans-bodied Knowledge‘:https://tbk-research.webflow.io/

Filmvorführung: Moretones (2023)

Mit anschließendem Gespräch zwischen der Regisseurin Ginan Seidl und Wei-Ya Lin vom Artistic Research Center.

Eine Kooperation zwischen den Lectures for Future @ mdw und dem ARC. Mit freundlicher Unterstützung von Prof.in Doris Ingrisch (Institut für Kulturmanagement und Gender Studies) und von Prof.in Evelyn Annuß (International Research Center Gender and Performativity), sowie der Filmakademie Wien.

Regie: Ginan Seidl und Daniel Ulacia Balmaseda

Datum: Donnerstag, 12. Dezember 2024

Uhrzeit: 19:30–21:45

Ort: Arthouse Kino, VEG06, Future Art Lab / mdw Campus,

Anton-von-Webern-Platz 1, 1030 Wien

 

Tiergeister wandern durch die Nacht. Auf den Körpern der Menschen erscheinen blaue Flecken. In den melancholischen Landschaften der mexikanischen Costa Chica finden die Erinnerungen an die Vertreibung und Versklavung der Afro-Nachkommen ihren Widerhall.

https://moretones-film.com/

Performing Reflection: Improvisation in Word, Thought, and Action von Ivar Roban Krizic

Datum: Donnerstag, 12. Dezember 2024

Uhrzeit: 14:00

Ort: Klangtheater, AW VU149, Future Art Lab / mdw Campus,

Anton-von-Webern-Platz 1, 1030 Wien

 

Improvisation as a starting point, with all of its intertwining pathways, roads which often lead nowhere, forcing us to retrace our steps, only to arrive somewhere completely new and unexpected. A final performance as a destination, a process of re-reflection, or a way of coming to terms with the process of a doctoral research project.

The Social Organization of Arts

Defensio Karl Salzmann „To start from Scratch“

Das Artistic Research Center der mdw lädt am 22.10.2024 um 16:00 Uhr in den Bankettsaal der mdw zur Verteidigung der künstlerischen Dissertation „To Start from Scratch“ von Karl Salzmann.
 
Nach der bereits im Juli absolvierten Präsentation, die eine umfangreiche Einführung des Projektes, eine Ausstellung der zugehörigen Werke sowie eine Soundperformance beinhaltete, wird Karl Salzmann an diesem Tag seine Arbeit öffentlich mit der Prüfungskommission diskutieren und verteidigen.
 
Mitglieder der Prüfungskommission sind von Seiten der mdw die Professorin für Kulturwissenschaft Andrea Glauser, die Komponistin und Lehrende am Institut für Kompositionsstudien, Ton- und Musikproduktion Katharina Klement sowie als externes Kommissionsmitglied der Künstler und Klangtheoretiker Brandon LaBelle.
 
Die künstlerische Dissertation wurde betreut von Alexander Damianisch, Annegret Huber, Thomas Grill und Hans Schabus.

Prozess-Artefakt © Karl Salzmann, 2024