2010 - 2012
spiel|mach|t|raum. mdw exhibition on the occasion of 100 years of women's day
The exhibition - a project of the mdw archive in cooperation with the Vice Rectorate for Teaching and the Advancement of Women and with the collaboration of many mdw colleagues as well as two external gender researchers - casts spotlights on the gender history of the house, of the mdw - "gendervignettes of the house", "blowing her own trumpet", "mulier cantat in ecclesia? ", "women at the max reinhardt seminar", "what (and who) is masculine? what is feminine?", "genius and diva" and "t|räume herbeischreiben". Our initial question was, in which spaces - spaces of play and/or power - did the women and men who studied and taught at the university, before that the college, academy, conservatory, move? Who were the first teachers in singing, in piano, at the drama school, what did they teach and how did the careers of female teachers at the predecessor institutions of the mdw develop? What do we already know about them, what do we not yet know?
Coordination and production: Lynne Heller and Erwin Strouhal, mdw Archive
Exhibition team: Andrea Amort, Sabine Böck, Marie-Agnes Dittrich, Andrea Ellmeier, Susanne Gföller, Lynne Heller, Herta Hirmke-Toth, Annegret Huber, Doris Ingrisch, Karin Macher, Anita Mayer-Hirzberger, Andreas Peterl, Carole D. Reinhart, Erwin Strouhal and Cornelia Szábo-Knotik.
- Opening: November 17, 2011
from 18.11.-23.12.2011 in the auditorium of the mdw, Anton-von-Webern-Platz 1, 1030 Vienna.
- Reopening: June 28, 2012
from 29.6.-6.7.2012 during the KinderuniKunst 2012 in the auditorium of the mdw, Anton-von-Webern-Platz 1, 1030 Vienna
Themen / AutorInnen der Ausstellung
t|räume herbeischreiben
Annegret Huber, Institut für Analyse, Theorie und Geschichte der Musik der mdw
frauen an der mdw – gendervignetten des hauses
Lynne Heller, Archiv der mdw und Doris Ingrisch, Institut für Kulturmanagement und Kulturwissenschaft (IKM) der mdw
wie kam gender an die universitäten?
Andrea Ellmeier, Koordinationsstelle für Frauenförderung und Gender Studies
im Vizerektorat für Lehre und Frauenförderung der mdw
was (und wer) ist männlich? was ist weiblich?
deutschland ist männlich und österreich?
Marie-Agnes Dittrich, Institut für Analyse, Theorie und Geschichte der Musik der mdw
blowing her own trumpet
„schade, dass du ein Mädchen bist, sonst hätte ich dich zum Philharmoniker gemacht …"
Carole D. Reinhart, Institut für Blas- und Schlaginstrumente (Leonard Bernstein Institut) der mdw
frauen in der musikpädagogik
Sabine Böck, Absolventin der mdw, Diplomarbeit über Frauenorchester in Österreich 1995, lehrt Violine an Musikschulen in Niederösterrerich
exotischer Reiz / ökonomischer Zwang: weibliche „spezialensembles"
Cornelia Szabo-Knotik, Institut für Analyse, Theorie und Geschichte der Musik der mdw
spielraum für reiche bürgertöchter. am beispiel mathilde kralik
Anita Mayer-Hirzberger, Institut für Analyse, Theorie und Geschichte der Musik der mdw
mulier cantat in ecclesia?
frauen in der kirchenmusik im spannungsfeld von ideologie, klischee und konvention.
zur situation bis mitte des 20. jahrhunderts
Andreas Peterl, Institut für Orgel, Orgelforschung und Kirchenmusik der mdw
fragmente. frauen an der wiener filmakademie
Karin Macher, Institut für Film und Fernsehen der mdw „Filmakademie Wien“
frauen am max reinhardt seminar
Susanne Gföller, Institut für Schauspiel und Schauspielregie der mdw „Max Reinhardt Seminar“
MBP/rhythmik – ein klassisches frauenstudium. frauen- und männerkarrieren
Herta Hirmke-Toth, Institut für Musik- und Bewegungserziehung sowie Musiktherapie der mdw
hanna berger
eine widerständige künstlerin lehrte an der tanzabteilung im nachkriegs-wien
Andrea Amort, Kuratorin im Auftrag der Stadt Wien. Theater Tanz Performance
genie und diva
Andrea Ellmeier und Doris Ingrisch
träume
Doris Ingrisch
gender ist überall!
desiderata der genderforschung an der universität für musik und darstellende kunst wien/mdw
Andrea Ellmeier / Lynne Heller / Annegret Huber / Doris Ingrisch