Dr. des. Philipp Hohmann

University assistent (postdoc)

hohmann(at)mdw.ac.at

Biography

Philipp Hohmann (Dr. phil.) works as university assistant at the International Research Center Gender and Performativity (ICGP) since March 2025. He is currently working on the publication of his dissertation on queer collectivity, situated between media and theater studies and queer theory, in the works of Antonia Baehr, Boudry/Lorenz, among others. At the ICGP, he is also developing a research project on affirmations of bodies, corporeality and their epistemic potential in emancipatory theory and aesthetic practice. The project aims at a differentiated consideration of various invocations of ‘the body’ and a situated, critical reflection of their implications.

He studied theater, economics, gender studies, and scenic research at the Ruhr University Bochum and completed his studies in 2024 with a dissertation in media studies. The dissertation deals with queer collectivity, particularly with regard to mediality, performance, and (self-)documentation, and was written at the DFG Research Training Group “The Documentary. Exzess und Entzug” at the Ruhr University Bochum, where Philipp Hohmann first worked as a research assistant, later as research coordinator. He also served as a lecturer at the Johannes Gutenberg University in Mainz at the Institute for Film, Theater, Media and Cultural Studies.

Philipp is a member of the Society for Theater Studies and the Society for Media Studies, an active member in the action group Media Climate Justice and since 2023 co-speaker of the working group Media Studies and Gender/Queer Studies. Until 2022, Philipp was an active member of the performance collective dorisdean.

Research interests

  • Gender and queer theoretical media and theater studies
  • (Media) aesthetics and epistemology
  • The relationship between media, performance, documentation and conception, scores
  • Performativity and media theories, remediatization
  • Affect and subject theories, questions of collectivity
  • Somatics, body practices and body history

Publications

2025

  • (in Vorbereitung) Queere Kollektivität in den Arbeiten von Antonia Baehr und Boudry/Lorenz: Medialität, Performance, (Selbst-)Dokumentation, Dissertationsschrift.
  • (im Erscheinen) „A Dialogue on Drag and Materialism(s)“, gemeinsam mit Olympia Bukkakis, in: Jenny Schrödl/Samu/elle Striewsky (Hg.), Drag, hier und heute!, erscheint 2025 bei Neofelis
  • (im Erscheinen) „ I am the one who…Zum Verhältnis von (Selbst-)Dokumentation, Autofiktion und Queerer Kollektivität mit Antonia Baehr“, in: Journal for Theater, Film and Media Studies
  • (im Erscheinen) „no one has to be cis”, Zeitschrift für Medienwissenschaft, ZfM Online, GAAAP_ The Blog
  • – “Seeing Infinity from Finite Grounds: Planetary Visions in Jessica MacMillan’s Time Line and Everyday Moons”, gemeinsam mit Lana Uzarashvili, in: Anne Hemkendreis (Hg.), Unendlichkeit – Leere – Lebendigkeit, begleitende Publikation zur gleichnamigen Ausstellung im Planetarium Hamburg, 01.-31.05.2025, online verfügbar unter: https://www.planetarium-hamburg.de/ausstellung-unendlichkeit-leere-lebendigkeit

2024

  • „Feministisch(e) Filmgeschichte kuratieren“, Bericht zum Festival Feminist Elsewheres, in: ZfM Online, GAAAP_ The Blog, 27. Mai 2024, https://zfmedienwissenschaft.de/online/feministische-filmgeschichte-kuratieren.
  • „Trauer, Verwerfung und zwei Formen der Anerkennung. Reparative Praktiken und relationale Kritik mit Lauren Berlant, Talya Feldman und Boudry/Lorenz“, gemeinsam mit Jasmin Degeling, in: Charlotte Bolwin/Katia Schwerzmann et. Al. (Hg.), Szenen kritischer Relationalität, Lüneburg: Meson Press, 2024, S. 79–102.

2022

  • Text\Werk. Lektüren zu Hito Steyerl gemeinsame Herausgeberschaft mit Lilian Haberer, Anna Polze, Julia Reich, Jolanda Wessel, Berlin: Hatje Cantz
    • Darin diverse eigene Beiträge u.a.: „Der Essay als Installation? Überlegungen zu Mission Accomplished: BELANCIEGE
  • „Ander(e)s bilden. N.O.Body als queere kuratorische Intervention in Magnus Hirschfelds Bilderteil“, in: Medienkomparatistik, 3. Jahrgang „Kuratieren als medienkomparatistische Methode“, Bielefeld: Aisthesis, 2022, S. 165–181.
  • „Ein Mangel und ein Begehren: Theaterwissenschaft & Queer Theory“, in: Beate Hochholdinger-Reiterer, Nikolaus Müller-Schöll et. Al. (Hg.):Zwischenstand: Was heißt es, sich im Forschungsfeld Theaterwissenschaft zu orientieren? Online-Zeitschrift der Gesellschaft für Theaterwissenschaft, 9 (1), S. 52–64. DOI 10.21248/thewis.9.2022.110, CC BY4.0
  • „Katrin Köppert: Queer Pain: Schmerz als Solidarisierung, Fotografie als Affizierung: Zu den Fotografien von Albrecht Becker aus den 1920er bis 1990er Jahren.“, in: MEDIENwissenschaft: Rezensionen | Reviews, 39 (3), S. 287-288. DOI: http://dx.doi.org/10.25969/mediarep/18906.
  • „Drag or Drop. Queere Methodologie zum Umgang mit (un-)geliebten Begriffen“, gemeinsam mit Elisa Linseisen, in: nocturne, 2022. Online verfügbar unter: http://nocturne-plattform.de/text/drag-or-drop
  • „Theoriepolitiken des Überlebens: Trauerarbeit mit Lauren Berlant“, gemeinsam mit Jasmin Degeling, in: Texte zur Kunst, 32. Jahrgang, Heft 126, Juni 2022, S. 153–157.