Wissenschaftszentrum
Gustav Mahler und die Wiener Moderne

Vienna Mahler Lectures

Die Vortragsreihe Vienna Mahler Lectures ist eine Kooperation des imi/wgm mit der Internationalen Gustav Mahler Gesellschaft.

Internationale Expert_innen sprechen über aktuelle Fragen der Mahler-Forschung und setzen sich auch kritisch mit den narrativen Traditionen dieser Forschung auseinander.

Informationen zur Vortragsreihe: glanz[at]mdw.ac.at

Vienna Mahler Lecture #10

Vera Micznik: "Text/Music and Discursive/Narrative Elucidations in Schumann’s and Mahler’s Settings of the End of Faust

22. Mai 2025, 18:00 Uhr

Ort: Wissenschaftszentrum Gustav Mahler und die Wiener Moderne | 1030 Wien, Lothringerstraße 18

As it is known, unlike Faust I, Faust II, in five acts, takes Faust into five imaginary historical periods and places, from Greek antiquity to contemporary times, culminating after Faust’s death with the rescue of his immortal remains in a quasi-Christian celestial realm. With its esoteric subject matter, the novelty of a plot constructed from five disjoint stories rather than as a coherent whole conveys an ambiguity of meaning that puzzled literary critics ever since its publication until today. This paper will explore the problematic reception in the critical literature of Faust II, especially of the final scene, and the consequences for the assessments of two of the few musical works it engendered: the renderings of the “Closing Scene” of Faust II (Bergschluchten) in the last section (no. 7) of Robert Schumann’s “Szenen aus Goethes Faust” (1848-49), which he named “Fausts Verklärung” (Faust’s Transfiguration), and in the second movement of Gustav Mahler’s Eighth Symphony (1906) which uses the same text. First, I will outline the history of reception of Goethe’s Faust II as a literary text, with the problems of its aesthetic value raised by nineteenth- and twentieth-century critical discourse around Goethe and Faust. Second, I will discuss aspects of these two musical adaptations of the same texts considering the multivalent possibilities of interpretation they suggest, and of the choices of musical representations the two composers made during their respective circumstances. Obviously, the distance in time of 60 years between the musical settings, and the stylistic differences between Schumann and Mahler contribute to the differences. Yet, in Schumann’s music, the ambiguous nature of Goethe’s Faust II text (in the last scene discussed here) and its problematic literary interpretation does not come across as strongly as in Mahler. On the other hand, Mahler’s more detached and modernistic musical language succeeds better in capturing some of Goethe’s hidden allegorical ambiguities of meaning, through subtle musical procedures that contest a straightforward reading of the text. However, his monumental finale musical setting suggests that he, like other composers, does not represent accurately the ambiguous allegory that closes Goethe’s philosophical text. 

__________

Vienna Mahler Lecture #9

Hermann Danuser: "Gustav Mahlers dialektische Kunst"

3. April 2025, 18:00 Uhr

Ort: Bankettsaal, Anton-von-Webern-Platz 1, 1030 Wien

Es wäre vermessen oder falsch, über das Thema „Gustav Mahlers dialektische Kunst“ in einer auf ein Objekt gerichteten Perspektive reden zu wollen. Ich nehme diesen Vortrag vielmehr zum Anlass, im Rückblick auf ein halbes Jahrhundert Mahler-Forschung eine dialogische Praxis zu umschreiben, welche das überreiche Schaffen Gustav Mahlers aus eigener Erfahrung zu erkennen sich bemüht, es zugleich aber auch in weitergreifende Forschungsprojekte oder Ideen einzubinden strebt. Die Eckteile „Dialogisches Forschen“ und „Topisches Formen“ umschließen einen Mittelteil „Werdendes Werk“. Hiervon handelt die Monographie über die Symphonie Das Lied von der Erde. Sie ist Rudolf Stephan – Mahlerforscher, Schönbergeditor und Gesprächspartner Adornos – gewidmet, dessen Geburtstag sich heute zum einhundertsten Male jährt.

Der Vortrag findet im Rahmen der Verleihung der Goldenen Mahler Medaille der Internationalen Gustav Mahler Gesellschaft an Hermann Danuser statt.
(Laudatio: Tobias Janz, Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn).

__________

Vienna Mahler Lecture #8

Lóránt Péteri: "Mahler Reception, Jewish Experience, and Cinema during the 'Hungarian Sixties'"

18. November 2024, 18:00 Uhr

Ort: Wissenschaftszentrum Gustav Mahler und die Wiener Moderne | 1030 Wien, Lothringerstraße 18

The lecture’s main focus is Father [Apa], a 1966 Hungarian feature film directed by István Szabó. Szabó’s international recognition had already been established with his first feature film, The Age of Daydreaming (1965), for which he had received Silver Sail at the Locarno Film Festival, and the first Hungarian movie receiving Academy Award (Oscar) for Best Foreign-Language Film was his Mephisto (1981). Szabó’s affinity with music and his fascination with music making as a topic are manifest in his early short film Concert (1962), his collaboration with Péter Eötvös in The Age of Daydreaming, his movies portraying the world of leading opera houses (Meeting Venus, 1991), or dealing with the complexity of Wilhelm Furtwängler’s personal and political situation at Germany’s Zero Hour (Taking Sides, 2001).

The music of Father is based on extended quotations from and allusions to the third movement of Mahler’s First Symphony, and is composed by musicologist, pianist, composer, and jazz musician János Gonda. Spanning the historical period from World War II and the Holocaust till the aftermath of the supressed Hungarian revolution of 1956, the film’s screenplay embraces such topics as childhood, loss, trauma, nostalgia, the interconnectivity of memory and subjectivity, and the fragile construction of identity. Father raises questions of a specific Jewish experience both explicitly and implicitly. I wish to explore the ways in which Mahler’s music generates signification in the film, and also the dialogue that Szabó’s motion picture conducts with the First Symphony. The Mahlerian element of Father seems to be a complex Leitmotiv rather than a mere cinematic reminiscence motif.

I also attempt to contextualise Father with a broader panorama of Mahler reception in the reform period of Hungarian state socialism. While a contemporary music critic witnessed Mahler’s ‘rehabilitation’ in the Hungarian concert halls of the 1960s, István Szabó’s experiment with the First Symphony can be regarded even as a pioneering act of appropriating Mahler’s music in the cinema – a phenomenon which became soon robust and global.

__________

Vienna Mahler Lecture #7

Tobias Janz: "Musikalische Hypertrophie. Mahlers Sechste Symphonie und der Orchesterklang des Fin de Siècle"

14. Dezember 2023, 18:00 Uhr

Ort: Wissenschaftszentrum Gustav Mahler | 1030 Wien, Lothringerstraße 18

Der Klang von Mahlers Musik ist in seiner Idiosynkrasie unverwechselbar. Spätestens seit Adorno hat man ihren individuellen „Ton“ aber auch als musikalische Resonanz ihrer Entstehungszeit, der allgemeinen kulturellen und gesellschaftlichen Transformationen der Jahrhundertwende mit ihren ästhetisch-normativen Friktionen gehört. Mahlers Klang in dieser doppelten Perspektive musikwissenschaftlich zu erforschen ist ein Projekt, das nach Interdisziplinarität ruft, dem im Modus einer allzu rigiden musikwissenschaftlichen Arbeitsteilung die Einheit des Gegenstands aber auch zu zerfallen droht. Von diesen Überlegungen ausgehend entwickelt der Vortrag Ideen zur Analyse des symphonischen Klangs bei Mahler. Trotz neuerer Initiativen zu einer „New Organology“ der Musik und eines gewachsenen musik- und kulturwissenschaftlichen Interesses an Klang, Sound und Timbre sind entsprechende Zugänge im Kontext der Mahlerforschung überraschend schwach entwickelt. Die Sechste Symphonie bietet, als reine Instrumentalsymphonie mit einer sehr spezifischen Konzeption des Orchestralen, dafür vielfache Ansatzpunkte. Der Hypertrophie ihres Orchesterapparats entspricht eine Hypertrophie des Musikalischen, die eine eigenartige Spannung zur immer wieder betonten Subjektivität des musikalischen Gehalts dieser Symphonie erzeugt.

 

__________

Vienna Mahler Lecture #6

Genevieve Arkle: "Rethinking the Turn Figure in Gustav Mahler’s Symphonies"

17. November 2022, 18.00 Uhr

Ort: Wissenschaftszentrum Gustav Mahler | 1030 Wien, Lothringerstraße 18

Abstract

Gustav Mahler’s symphonies are saturated with the ubiquitous presence of the turn figure. From the Second Symphony through to the sketches of the Unfinished Tenth, turn figures function as a recurring idea in Mahler’s motivic lexicon. As well as occurring as a motif, on numerous occasions Mahler’s turn figures provide an allusion to Wagner’s Heilandsklage motif [the ‘Saviour’s Lament’] from his last music drama, Parsifal, where the figure is primarily used to express the pain and suffering of Christ. This paper therefore has two primary goals. Firstly, it aims to investigate the role of the turn figure as a recurring expressive device in Mahler’s oeuvre. By examining the figure through the lens of topic theory, this paper provides an analytical framework for evaluating the expressive nature of the figure both in Mahler’s works and beyond. Secondly, it examines the relationship between Mahler’s turn figures and the Heilandsklage motif of Wagner’s Parsifal, focusing on its appearance in the finale of the Ninth Symphony. By examining the Mahlerian turn from this perspective, this study offers a fundamental rethinking of the figure not as a musical ornament but as a highly expressive, motivic, and topical device in the music of the nineteenth century.

Biography

Genevieve Arkle is a lecturer and researcher in the Department of Music at the University of Bristol. Her research focuses on intertextuality and musical meaning in 19th- and 20th-Century Austrian and German Music, specifically in the works of Gustav Mahler and Richard Wagner. She completed her PhD at the University of Surrey in 2021 and has previously held the positions of Postdoctoral Research Fellow and Assistant Lecturer at the University of Surrey and Visiting Lecturer at City, University of London. She is Deputy Director and Co-Founder of the Institute of Austrian and German Music Research (IAGMR) at the University of Surrey, Founder and ECR Leader of the Gustav Mahler Research Centre Postgraduate Forum (GMRC), Team Lead for the Equality Diversity and Inclusion in Music Studies Network (EDIMS), and in 2021 she was appointed as a member of council for the Royal Musical Association (RMA) and the Society for Music Analysis (SMA).

 

__________

Vienna Mahler Lecture #5

Gerhard Scheit: "Scherzo und Trauermarsch in der Fünften Mahler oder: Das Ende des geistigen Tierreichs"

30. Mai 2022, 18.00 Uhr

Ort: Wissenschaftszentrum Gustav Mahler | 1030 Wien, Lothringerstraße 18

Durch „Einschiebung nicht wiederholter und nicht wiederholbarer Felder“ möchten Mahlers Scherzi bzw. scherzoartigen Sätze früh schon „aus dem Einerlei der Tanzdrehung heraus“, schrieb Adorno. Solche innermusikalische Kritik und unromantische Ironie, die an den Ton erinnert, mit dem in der Hegelschen Phänomenologie vom „geistigen Tierreich“ gesprochen wird, ziehe schließlich „die historisch seltsam widerstandsfähige Form unerbittlich ins Kraftfeld des symphonischen Komponierens“. Was dieser Vorgang im Einzelnen beinhaltet, kann am dritten Satz der Fünften herausgearbeitet werden. Im letzten Teil des Vortrags geht es um die dem Scherzo entgegengesetzten und zugleich mit ihm korrespondierenden Formen, womit im ersten Satz das ‚Einerlei‘ des Trauermarsches seine ganze Schwere erhält und gewaltsam durchbrochen wird.

 

__________

Vienna Mahler Lecture #4

Glenn Stanley: "Gegen die Schlamperei". Mahlers Fidelio an der Wiener Hofoper 1904: Konzept, Kritik, Wirkung

22. Oktober 2019, 18.00 Uhr

Ort: Bankettsaal, mdw-Campus | 1030 Wien, Anton-von-Webern-Platz 1

In seiner Bemühung, eine moderne, vitale Aufführungspraxis des klassischen Opernrepertoires zu schaffen, nahm Gustav Mahler, als Dirigent und de facto Regisseur, in seiner "Fidelio"-Produktion in Wien 1904 grundsätzliche Abweichungen von den in der Partitur vorgegebenen Nummerfolgen, Bühnenbild- und Regieanweisungen vor. Alfred Rollers Gestaltung der Bühne leistete dazu einen entscheidenden Beitrag. Auch, der journalistischen Kritik zufolge, brach Mahler grundlegend mit der herkömmlichen musikalischen Aufführungspraxis. Die Pro- und Kontralager in der Presse urteilten sonst nach ihren etablierten Einstellungen: Mahlers Ansatz war schon bekannt. Die unmittelbarste künstlerische Auseinandersetzung besorgte sein Nachfolger in Wien, Felix Weingartner, der eine restaurative Kampagne gegen Mahlers Interpretation führte. Die einflussreichste und spektakulärste "mahlersche" Innovation – die Aufführung der Leonore-Ouvertüre Nr. 3 vor dem Finale des 2. Aktes – war gar keine: Mehrere Dirigenten hatten schon Mitte des 19. Jahrhunderts die Praxis eingeführt. Doch dank Mahlers Autorität wurde es als seine Idee verstanden und etliche Dirigenten griffen (und greifen) darauf zurück. Ist es abwegig, Mahler als Urvater des Regietheaters zu betrachten? Gründe dafür gibt es schon!

 

__________

Vienna Mahler Lecture #3

Anna Ficarella: "Blicke mir nicht in die Lieder!" Ein Einblick in Mahlers Kompositionswerkstatt

14. Juni 2019, 18 Uhr

Ort: Raum A 0201 | Seilerstätte 26, 1010 Wien

Der Vortrag von Anna Ficarella nimmt Gustav Mahlers Bearbeitungspraxis in Bezug auf seine symphonischen Werke in den Blick. Zentral beleuchtet werden die Aspekte von Mahlers Bestrebungen um die getreue Repräsentation seiner klanglichen Vorstellung und die Unabschließbarkeit des Revisionsprozesses, die sein Schaffen prägt.

 

__________

Vienna Mahler Lecture #2

Hans Rudolf Vaget: Die "Maske Mahlers."  Thomas Mann und Gustav Mahler im Lichte neuer Quellen

13. November 2018, 19 Uhr

Ort: Bankettsaal, mdw-Campus | 1030 Wien, Anton-von-Webern-Platz 1

Der jüngst veröffentliche, einzige Brief Mahlers an Thomas Mann wirft im Hinblick auf ihre Beziehung eine Reihe von neuen Fragen auf. Diese lassen sich jedoch anhand einer weiteren neuen Quelle, den Tagebüchern Hedwig Pringsheims, weitgehend klären. Die dramatisch verbesserte Quellenlage liefert den Anlass, die Beziehung Thomas Manns zu Gustav Mahler über den Tod in Venedig hinaus im Ganzen in den Blick zu nehmen. Es geht dabei nicht allein darum, die persönlichen Begegnungen und die Anzahl der von ihm besuchten Mahler-Konzerte zu rekonstruieren; vordringlicher ist die Aufgabe, die Konturen einer geistigen Affinität sichtbar zu machen. Eine entscheidende Rolle in Mann’s Mahler-Rezeption spielte sein Schwager Klaus Pringsheim, Assistent Mahlers in dessen letztem Jahr als Direktor der Wiener Hofoper. Klaus Pringsheim war es auch, der dem Verfasser des Tod in Venedig erkennen ließ, inwieweit das Werk Gustav Mahlers mit dem demokratischen und kosmopolitischen Geist der Weimarer Republik kompatibel ist.

 

__________

Vienna Mahler Lecture #1

Julian Johnson: Mahler’s plural voices

13. Juni 2018, 19 Uhr

Ort: Bankettsaal, mdw-Campus | 1030 Wien, Anton-von-Webern-Platz 1

Die Reihe startete mit Julian Johnson (Royal Holloway, London), der in den letzten Jahren mit wesentlichen Publikationen sowohl zu Gustav Mahler wie auch zur Wiener und internationalen Moderne hervorgetreten ist.