Xenakis 2022: Back to the Roots

19.–21. Mai 2022
Fanny Hensel-Saal und Klangtheater, Anton-von-Webern-Platz 1, 1030 Wien & Online
 
Eine Kooperation zwischen dem Institut für Musikwissenschaft und Interpretationsforschung und dem Lehrgang für elektroakustische und experimentelle Musik (ELAK).
In Zusammenarbeit mit den Wiener Festwochen.
 
A cooperation between the Department of Musicology and Performance Studies and the Certificate Program in Electroacoustic and Experimental Music (ELAK).
In cooperation with the Wiener Festwochen.

 
Organisation / Organization: Reinhold Friedl, Thomas Grill, Nikolaus Urbanek
 
 

Der Besuch des Symposiums und der Eintritt zu den Konzerten ist frei; aufgrund der begrenzten Platzkapazität wird die Bestellung von kostenlosen Zählkarten empfohlen.
 
Für die Online-Teilnahme am Symposium ist eine Anmeldung bis spätestens 18. Mai per E-Mail an musikwissenschaft[at]mdw.ac.at erforderlich; Sie erhalten rechtzeitig am 19. Mai vormittags den für alle drei Tage gültigen Teilnahmelink zugeschickt. Bitte beachten Sie, dass die Konzerte nicht gestreamt werden.
 
 
The attendance of the symposium and admission to the concerts is free; due to limited seating capacity it is recommended to order free counting tickets.
 
For online participation in the symposium, registration is required by e-mail to musikwissenschaft[at]mdw.ac.at by 18 May at the lastest. You will be sent the participation link valid for all three days on the morning of May 19. Please note that the concerts will not be streamed.

 

19. Mai 2022,

Fanny Hensel-Saal

 
15:00 Uhr Eröffnung
  Chair: Reinhold Friedl
15:30 Uhr Laura Zattra: Archives, Sources, persons and personae in the Art of Sounds of the XX-XXI century (online)
16:30 Uhr Michelle Ziegler: Lost, Uncharted, Neglected: the Sources of Early Electronic Music (Brown, Varèse, Derbyshire and Xenakis)
18:00 Uhr Curtis Roads: La légende de Xenakis (online)

Klangtheater

 
19:30 Uhr

Konzert: Iannis Xenakis – Complete Electroacoustic Works I

  • Diamorphoses – Klangregie: Arthur Fussy
  • Concret PH (4 Kanal) – Klangregie: Jan Brozca       
  • Orient-Occident (4 Kanal) – Klangregie: Madeleine Fremuth
  • Bohor (8 Kanal) Klangregie: Katharina Klement
  • Hibiki Hana-Ma (8 Kanal) – Klangregie: Christian Tschinkel
  • Polytope de Cluny (8 Kanal) – Klangregie: Pierre Carré

20. Mai 2022,
Fanny Hensel-Saal

 
  Chair: Marie Louise Herzfeld-Schild
10:00 Uhr Elena Minetti: Synchronizing Different Temporalities: A Challenge of Writing in musique mixte from 1958 to 1960
11:00 Uhr Thomas Grill: Machine based comparative studies
12:15 Uhr Pierre Carré / François Delecluse: Spatial treatment of sound in the Polytope of Cluny by Iannis Xenakis
 
Chair: Stephanie Probst
15:00 Uhr Marcin Pietruszewski: Experimental System as Reversed-Musicology
16:00 Uhr Reinhold Friedl: Sources of Non-European Music in Xenakis's Electroacoustic Oeuvre
17:00 Uhr Michel Chion: What should be kept? What should be discarded or erased? The choice of a musique concrète composer (online)

Klangtheater

 
19:00 Uhr

Konzert: Iannis Xenakis – Complete Electroacoustic Works II

  • Mycenae Alpha – Klangregie: Angélica Castelló
  • Voyage Absolue des Unari vers Andromède – Klangregie: Elizaveta Trukhanova
  • S709 – Klangregie: Reinhold Friedl          
  • La Légende d’Eer (8 Kanal) – Klangregie: Wolfgang Musil

 

21. Mai 2022, Klangtheater

 
  Chair: Thomas Grill
10:00 Uhr James Harley: Common Sonic Entities in the Electroacoustic and Orchestral Music of Iannis Xenakis
11:00 Uhr Marko Slavicek: Orchestrating Noise: Traces of Mycènes Alpha in Anémoéssa
12:00 Uhr Peter Nelson: The voice of the UPIC: technology as utterance
19:00 Uhr

Konzert: Iannis Xenakis – Complete Electroacoustic Works III

  • Tauriphanie  – Klangregie: Jonas Hammerer      
  • Gendy 3 – Klangregie: Anatol Wetzer
  • Persepolis (8 Kanal) – Klangregie: Thomas Grill

 

 

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