Xenakis 2022: Back to the Roots
19.–21. Mai 2022
Fanny Hensel-Saal und Klangtheater, Anton-von-Webern-Platz 1, 1030 Wien & Online
Eine Kooperation zwischen dem Institut für Musikwissenschaft und Interpretationsforschung und dem Lehrgang für elektroakustische und experimentelle Musik (ELAK).
In Zusammenarbeit mit den Wiener Festwochen.
In Zusammenarbeit mit den Wiener Festwochen.
A cooperation between the Department of Musicology and Performance Studies and the Certificate Program in Electroacoustic and Experimental Music (ELAK).
In cooperation with the Wiener Festwochen.
In cooperation with the Wiener Festwochen.
Organisation / Organization: Reinhold Friedl, Thomas Grill, Nikolaus Urbanek
Der Besuch des Symposiums und der Eintritt zu den Konzerten ist frei; aufgrund der begrenzten Platzkapazität wird die Bestellung von kostenlosen Zählkarten empfohlen.
Für die Online-Teilnahme am Symposium ist eine Anmeldung bis spätestens 18. Mai per E-Mail an musikwissenschaft[at]mdw.ac.at erforderlich; Sie erhalten rechtzeitig am 19. Mai vormittags den für alle drei Tage gültigen Teilnahmelink zugeschickt. Bitte beachten Sie, dass die Konzerte nicht gestreamt werden.
The attendance of the symposium and admission to the concerts is free; due to limited seating capacity it is recommended to order free counting tickets.
For online participation in the symposium, registration is required by e-mail to musikwissenschaft[at]mdw.ac.at by 18 May at the lastest. You will be sent the participation link valid for all three days on the morning of May 19. Please note that the concerts will not be streamed.
19. Mai 2022,Fanny Hensel-Saal |
|
15:00 Uhr | Eröffnung |
Chair: Reinhold Friedl | |
15:30 Uhr | Laura Zattra: Archives, Sources, persons and personae in the Art of Sounds of the XX-XXI century (online) |
16:30 Uhr | Michelle Ziegler: Lost, Uncharted, Neglected: the Sources of Early Electronic Music (Brown, Varèse, Derbyshire and Xenakis) |
18:00 Uhr | Curtis Roads: La légende de Xenakis (online) |
Klangtheater |
|
19:30 Uhr |
Konzert: Iannis Xenakis – Complete Electroacoustic Works I
|
20. Mai 2022,
|
|
Chair: Marie Louise Herzfeld-Schild | |
10:00 Uhr | Elena Minetti: Synchronizing Different Temporalities: A Challenge of Writing in musique mixte from 1958 to 1960 |
11:00 Uhr | Thomas Grill: Machine based comparative studies |
12:15 Uhr | Pierre Carré / François Delecluse: Spatial treatment of sound in the Polytope of Cluny by Iannis Xenakis |
Chair: Stephanie Probst |
|
15:00 Uhr | Marcin Pietruszewski: Experimental System as Reversed-Musicology |
16:00 Uhr | Reinhold Friedl: Sources of Non-European Music in Xenakis's Electroacoustic Oeuvre |
17:00 Uhr | Michel Chion: What should be kept? What should be discarded or erased? The choice of a musique concrète composer (online) |
Klangtheater |
|
19:00 Uhr |
Konzert: Iannis Xenakis – Complete Electroacoustic Works II
|
21. Mai 2022, Klangtheater |
|
Chair: Thomas Grill | |
10:00 Uhr | James Harley: Common Sonic Entities in the Electroacoustic and Orchestral Music of Iannis Xenakis |
11:00 Uhr | Marko Slavicek: Orchestrating Noise: Traces of Mycènes Alpha in Anémoéssa |
12:00 Uhr | Peter Nelson: The voice of the UPIC: technology as utterance |
19:00 Uhr |
Konzert: Iannis Xenakis – Complete Electroacoustic Works III
|
» Download full programme with abstracts & bios