Golan Gur
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Golan Gur

Univ.-Ass. Dr.
Stellvertretender Institutsleiter

 

E: gur-golan@mdw.ac.at
T: +43 1 71155 3617


Sprechstunden: nach Vereinbarung
                                                                  

Golan Gur ist promovierter Musikwissenschaftler und Universitätsassistent am Institut für Musiksoziologie an der mdw – Universität für Musik und darstellende Kunst Wien. Er studierte Musikwissenschaft an der Universität Tel Aviv und der Ludwig-Maximilians-Universität München. Seine Promotion absolvierte er am Lehrstuhl für Musiksoziologie/Sozialgeschichte der Musik an der Humboldt-Universität zu Berlin. Seine Doktorarbeit wurde durch Fellowships der Minerva Stiftung (Max-Planck-Gesellschaft) und der Studienstiftung des deutschen Volkes (Leo Baeck Fellowship Programme) gefördert.

Nach der Promotion war er zwei Jahre als Newton International Fellow der British Academy an der University of Cambridge tätig. Zudem war er Postdoctoral Researcher am Herbert D. Katz Center for Advanced Judaic Studies der University of Pennsylvania, Research Fellow am IFK Wien sowie wissenschaftlicher Mitarbeiter an der Johannes Gutenberg-Universität Mainz. 2020-2022 leitete er das FWF-Forschungsprojekt „proletarische Stimmen“ an der mdw. 2022-2023 war er Postdoctoral Research Fellow der UKRI am Royal Holloway College, University of London.

 

Arbeits- und Forschungsschwerpunkte

  • Soziologie und Ästhetik der modernen und zeitgenössischen Musik

  • Arnold Schönberg und die Avantgarde

  • Musik und Politik im 20. Jahrhundert

  • Musik, Wissenschaft, und Technologie (insbesondere Kybernetik)

  • Geschichte der Musikphilosophie

  • Jüdische Musikkultur in Israel und im deutschsprachigen Raum

 

Publikationen und Vorträge (Auswahl)

Vortrag “The War after the War: Political Narratives and the Genre of Folk Music in Nazi Germany and the GDR” bei der Tagung Music and Conflict in Austrian and German Contexts: The Politics and Escapism of Wartime Culture, Institute of Austrian and German Music Research, Department of Music and Media, University of Surrey, Mai 2023 

“Socialist Realism or Cybernetics? Music, Information Theory, and Posthumanism in the German Democratic Republic,” The Musical Quarterly 105.3-4 (2022), 357-405

“Karl Goldmark zwischen jüdischem Wagnerismus und deutschem Orientalismus,” Carl Goldmark: Werk – Leben – Rezeption, hrsg. von Peter Stachel. Vienna: Hollitzer, 2022, 149-160

Vortrag “Political Autonomous Music? David Josef Bach and the Reception of the Austro-German Classical Tradition in Red Vienna” bei der Tagung Revisiting Austrian and German Music, Institute of Austrian and German Music Research, Department of Music and Media, University of Surrey, Sep. 2021

Vortrag “Music and Narratives of Empowerment” bei der Tagung Narrating Musicology: Fachgeschichte(n) der Musikwissenschaft, University of Bern, Sep. 2021

Vortrag “Beethoven and the Topos of Heroism in the Austrian Workers’ Music Movement” bei der Tagung isaScience 2021: Heroes, Canons, Cults. Critical Inquiries, mdw – University of Music and Performing Arts Vienna/Reichenau an der Rax, Aug. 2021

Vortrag „Neue Musik dem Neuen Menschen“ bei der Tagung Musik/-Theorie und Zukunft in der Vergangenheit und Gegenwart, Hochschule für Musik und Theater Hamburg, Mai 2021

“Israel: Music in History, Culture, and Geography,” SAGE Encyclopedia of Music and Culture, hrsg. von Janet Sturman. London et al.: SAGE Publications, 2019, 1207-1209

Military Songs as Popular Music: War, Memory, and Commemoration in the Songs of the Israeli Military Bands,Lied und Krieg/Music in War, hrsg. von Knut Holtsträter, special issue of Lied und populäre Kultur/Song and Popular Culture: Jahrbuch des Deutschen Volksliedarchivs 63 (2018), 93-109

Vortrag “Hearing Plants, Reasoning Nature: Art and Science as Media of Knowledge” bei der Tagung The Global Composition: Conference on Sound Ecology and Media Culture, University of Applied Sciences Darmstadt, 2018

Vortrag “In Defence of Grand Theory: The Theory of Social Systems and the Prospects of Music Sociology” bei der Tagung Thinking Musicology Today: Objects, Methods, and Prospects, Philharmonic of Paris, Nov. 2017

Vortrag “Avant-Garde and the Popular Front: Hanns Eisler and the Aesthetics of Socialist Realism” bei der Tagung Music and Socialism since 1917, University of Nottingham, Juli 2017

“The Other Marxism: Georg Knepler and the Anthropology of Music,” Musicologia Austriaca: Journal for Austrian Music Studies 1 (2016). [online]

“Zwölftonmusik,” Enzyklopädie jüdischer Geschichte und Kultur, hrsg. von Dan Diner. Stuttgart: J.B. Metzler, 2016, Bd. 6, 580-584

“Volksmusik,” Enzyklopädie jüdischer Geschichte und Kultur, hrsg. von Dan Diner. Stuttgart: J.B. Metzler, 2016, Bd. 6, 309-311

Vortrag “Political Thought and Identity in East German Music Aesthetics and Historiography” im Rahmen des Workshops Jewish Political Thought beyond Borders, Herbert D. Katz Center for Advanced Judaic Studies, University of Pennsylvania, Dez. 2016

Vortrag “Schoenberg, Adorno and the Making of Critical Composition” im Rahmen des Eskolot Festivals for Contemporary Jewish Culture, Goethe Institute/Stanislavsky Electrotheatre, Moscow, Jan. 2016

“Classicism as Anti-Fascist Heritage: Realism and Myth in Ernst Hermann Meyer’s Mansfelder Oratorium (1950),” Classical Music in the German Democratic Republic: Production and Reception, hrsg. von Kyle Frackman und Larson Powell. Rochester: Camden House, 2015, 34-57

“From Byzantine Music to Dodecaphony (and back). Egon Wellesz on Ancient and Modern Music,” Die Wiener Schule und die Alte Musik: Bericht zum Symposium (= Journal of the Arnold Schoenberg Center 11/2015), hrsg. von Reinhard Kapp and Markus Grassl. Vienna: Arnold Schönberg Center, 2015, 266-277

“Composing Trauma: The Holocaust and the Moral Commitments of the Avant-Garde in Chaya Czernowin’s Pnima...ins innere,Partituren der Erinnerung: Der Holocaust in der Musik/Scores of Commemoration: The Holocaust in Music, hrsg. von Béla Rásky and Verena Pawlowsky. Vienna: New Academic Press 2015, 279-290

“Schönberg and the Concept of Political Art: Reanimating the Expressionism-Realism Debate,” Journal of the Arnold Schönberg Center 12 (2015), 189-197

Vortrag “Music, Army, and the Media: The Israeli Military Bands and the Challenge of Statehood” bei der Tagung War of Media – Media of War, University of Music and Performing Arts, Vienna, Nov. 2015

Vortrag “‘Die alten Gesänge im Geiste unserer Zeit’”: Sulzer, Lewandowski and the Politics of Assimilation in Jewish Liturgical Music” bei der Tagung Jewishness & the Arts: Music and Composers in 19th-Century Europe. Accademia Filarmonia Romana, Rome, Oct. 2015

Vortrag “The Other Marxism: Georg Knepler and Philosophical Anthropology as a Paradigm of Historical-Materialist Musicology” bei der Current Musicology 50th Anniversary Conference, Columbia University, New York, März 2015

“Social History,” Music in the Social and Behavioral Sciences: An Encyclopedia, hrsg. von William Forde Thompson. London et al.: SAGE Publications, 2014, 1019-1023

Rezension von Arnold Pistiak, Essays zu Hanns Eislers musikalischem und poetischem Schaffen (Berlin: Edition Bodoni 2013), Das Argument: Zeitschrift für Philosophie und Sozialwissenschaften 56.4 (2014), 582-584

Rezension von Ernst Helmuth Flammer (ed.), Fortschritt, was ist das…? (Hofheim: Wolke 2014), Positionen: Texte zur aktuellen Musik 101 (2014), 47-48

Vortrag “The Other Marxism: Adorno, Lukács, and the Debate over Materialist Music Aesthetics in East Germany” bei der Tagung Music, Marxism, and the Frankfurt School, Dublin School of Music, University College Dublin, Juli 2014

Vortrag “‘Sag nie, du gehst den letzten Weg’: Lin Jaldati and the Revival of Yiddish Music in the German Democratic Republic” bei der Tagung Continuities and Ruptures: Artistic Responses to Jewish Migration, Internment and Exile in the Long Twentieth Century, School of Music, University of Leeds, Jul. 2014

Vortrag “Georg Knepler and the Formation of Post-Stalinist Marxist Musicology in the German Democratic Republic” bei der 4th Annual Conference of the Royal Musical Association Music & Philosophy Study Group, King’s College London, Juni 2014

Orakelnde Musik: Schönberg, der Fortschritt und die Avantgarde (= Musiksoziologie, vol. 18). Kassel et al.: Bärenreiter, 2013

Vortrag “Beyond the Boycott: Richard Wagner and Jewish Identity in Music” bei der Tagung WagnerWorldWide: Reflections, Bayreuth, Schloss Thurnau and Nurnberg, Dez. 2013

Vortrag “Musical Experience in the Age of Technique: Günther Anders’ Existential Phenomenology of Music” bei der Annual Conference of the American Musicological Society, Pittsburgh. Nov. 2013

Vortrag “Zwischen Zionismus und Assimilation. Schönberg und seine jüdische Identität” im Rahmen der Ringvorlesung Deutsch-Jüdische Kultur und die Musik, Berlin University of Arts/Berlin-Brandenburg Center for Jewish Studies, Jul. 2013

“Music and ‘Weltanschauung’: Franz Brendel and the Claims of Universal History,” in: Music & Letters 93.3 (2012), 350-373

Vortrag “Schoenberg and Narratives of Progress: Towards an Intellectual History of Modernist Identity” im Rahmen des 19. Kongresses der International Musicological Society (Musics, Cultures, Identities), Rome, Juli 2012

“Music of the Race: Jewish Ethnomusicology and the Idelsohn-Lach Connection,” Musicologica Austriaca: Jahresschrift der Österreichischen Gesellschaft für Musikwissenschaft 30 (2011), 123-149

“The Spectre of the End: Musical Avant-Gardism and the Philosophical Turn,” International Review of the Aesthetics and Sociology of Music 42.2 (2011), 267-284

“Body, Forces, and Paths: Metaphor and Embodiment in Jean-Philippe Rameau's Conceptualization of Tonal Space,” Music Theory Online 14.1 (2008) [online]