Referenten
Gàbor Csalog,Mária Eckhardt,
Ferenc Rados
Pàl Richter
Borbàla Szirànyi
Balàzs Szokolay
László Vikárius
Gàbor Csalog
Gàbor Csalog was admitted to the Special Talents Department of the Ferenc Liszt Academy of Music in Budapest at the age of 11. His teachers were Erna Czövek, Dezső Ránki, Zoltán Kocsis, György Kurtág and András Schiff.
After completing his studies he was assistant to György Sebők at Indiana University in the United States. He often plays contemporary music, and has a constant working relationship with many Hungarian composers, including László Sáry and Gyula Csapó.
Since 1980 he has studied and worked with György Kurtág, of whose works he is an authentic performer, and of which he has given several premiers. Besides Hungary, he has given recitals in almost every country in Europe and in the United States.
As an editor for Könemann Music Budapest he has made the new Urtext edition of Chopin’s complete piano works. He teaches chamber music and piano at the Franz Liszt Academy of Music.
In 2003 he was awarded the Liszt Prize.
He has participated in many recordings, most recently on solo piano discs released by BMC Records: Schubert (BMC CD 84), Ligeti / Liszt (BMC CD 095), Scriabin (BMC CD 099). He is the performer of the edition of György Kurtág’s Games, cooperating with the composer (BMC CD 123, BMC CD 139), released for Mr.Kurtág’s 80th birthday.
Mária Eckhardt
(Liszt Ferenc Gedenkmuseum und Forschungszentrum, Budapest)
1943 in Budapest geboren, Grund- und Mittelschulstudien daselbst. 1961-66 Studien an der Budapester Musikakademie (Liszt Ferenc Hochschule für Musik), 1966 Diplom in Chordirektion und Musikunterricht. 1966-73 Bibliothekarin und wissenschaftliche Mitarbeiterin in der Musiksammlung der Ungarischen Nationalbibliothek Széchényi, 1970 Gründung des Chors der Nationalbibliothek und seitdem ununterbrochen auch dessen Leitung. 1973-1987 wissenschaftliche Mitarbeiterin in der Abteilung für ungarische Musikgeschichte im Institut für Musikwissenschaft der Ungarischen Akademie der Wissenschaften. Ab 1984 Vorbereitung des Liszt Ferenc Gedenkmuseums und Forschungszentrums der Budapester Musikakademie, von der Eröffnung im September 1986 bis April 2009 dessen Direktorin, seit dem 1. Mai 2009 Oberrat, wissenschaftliche Direktorin desselben. Vorstandsmitglied der Ungarischen und der Deutschen Liszt-Gesellschaft und der Intenationalen Grieg Gesellschaft, Ehrenmitglied der American Liszt Society (1985: Award of Excellence). Ungarische Auszeichnungen: 1986 Ferenc Erkel-Preis, 2004 Bence Szabolcsi-Preis, MAOE-Preis. Mitglied im Vorstand der Gesellschaft der ungarischen Musikwissenschaftler und Musikkritiker.
Ferenc Rados
Ferenc Rados ist pensionierter Professor der Liszt Ferenc Universität für Musik in Budapest.
Er graduierte ebenda und absolvierte später ein postgraduales Studium am Moskauer Konservatorium bei V.K. Mershanov.
An der Liszt Universität unterrichtete er Klavier und Kammermusik bis 1996.
Seit den 90-er Jahren hat er kursartig in mehr als zehn Ländern Klavier und/oder Kammermusik unterrichtet, auch in Übersee…
Ferenc Rados :
„So habe ich weitere Traditionen kennengelernt. Bemerkenswert ist, dass alle diese (aktuellen) Traditionen ziemlich ähnlich sind; sie sind nicht an dem Verhalten der Töne, an den Eigenschaften des gegebenen Stückes, Komponisten, der gegebenen Musiksprache interessiert, sondern orientieren sich immer mehr an irgendeinem angenommenen aktuellen Ideal von irgendeinem Solisten.
Eines Solisten?…eines Stars! Oder wenigstens eines Wettbewerbspreisträgers…
So trifft man überall die gleichen Globalmantras über Musikvortrag und Instrumentalspiel.“
P.S.
Der Geiger und Dirigent Leonidas Kavakos beschrieb seine Erfahrungen mit Ferenc Rados
2008 in einem Interview : „ Die meisten Lehrer sagen dir, was du machen sollst, R. hingegen lehrt dich zu denken. Ich habe von ihm viel mehr, als ein gutes Instrumentalspiel gelernt.
In der Kultur der griechischen Klassik, die mich so sehr beeinflusst, hatte das Fragen eine zentrale Stellung. Angemessene Fragen zu stellen, war die Quintessenz dieser Kultur.
In diesem Sinne ist auch R. ein Grieche, er weiß Fragen zu stellen.“
Pàl Richter
Pàl Richter was born in Budapest (1963), graduated from the Liszt Ferenc University of Music as a musicologist, and obtained a PhD degree in 2004. His special field of research is 17th century music of Hungary, and specially of the Franciscans. Other main fields of his interest are Hungarian folk music, classical and 19th century music theory and multimedia in music education. Since 1990 he has been involved in the computerized cataloguing of the folk music collection of the Institute for Musicology of the Hungarian Academy of Sciences and has participated in ethnographic field research, too. Recently he is the head of the Folk Music Archives of the Institute for Musicology, and leads the new folk music training at Liszt Ferenc University of Music.
Borbàla Szirànyi
Borbàla Szirànyi was born in Budapest. She graduated in music education and choral conducting at the Liszt Academy of Music in 1997. Since then she is teaching at the music school of the Hungarian State Opera House Children´s Choir.
Ms. Szirányi has extensive international experience of teaching according to the Kodály concept: she taught at the Holy Names College in Oakland / USA, at the Shanghai Conservatory of Music and at the Canton International Summer Music Academy / China. Since 2000 she is appointed to lectureship at the Central Conservatory of Music in Beijing.
Balàzs Szokolay
Balàzs Szokolay was born into a family of musicians in Budapest. He studied at the Liszt Academy Budapest with Pál Kadosa, György Kurtág, Ferenc Rados and Zoltán Kocsis. Following his graduation in 1983, he won scholarship for two more years of studies in Munich ( Ludwig Hoffmann ) and in Moscow ( Voskressensky ).
Balázs Szokolay is prizewinner of several international piano and chamber music competitions in Zwickau, Leeds, Montreal, Terni and Budapest.
He has given concerts and masterclasses in over 30 countries and recorded with Naxos and Hungaroton. He teaches piano at the Franz Liszt Academy Budapest and at Universität für Musik Graz.
www.szokolaybalazs.comLászló Vikárius
(Bartók-Archiv, Institut für Musikwissenschaft der Ungarischen Akademie der Wissenschaften)
László Vikárius (*1962) ist Leiter des Budapester Bartók-Archivs am Institut für
Musikwissenschaft der Ungarischen Akademie der Wissenschaften seit 2005, wo er früher,
seit 1988, als Assistent von László Somfai arbeitete.
Er ist auch Dozent am Lehrstuhl für Musikwissenschaft an der Liszt Akademie der Musik
(heute Universität für Musik), wo er Seminare und Vorlesungen über die Musikgeschichte
des Mittelalters und der Renaissance, sowie über Bartók hält und das Doktorprogramm für
Musikwissenschaft leitet.
Er studierte Musikwissenschaft in Budapest (1984–89) und in Basel (1992/93).
Seine Promotionsarbeit erschien als Modell és inspiráció Bartók zenei gondolkodásában
[Modell und Inspiration in Bartóks musikalischem Denken] 1999.
Er war u. a. Mitherausgeber der Somfai-Festschrift (Lanham, Maryland: Scarecrow Press, 2005),
der CD-ROM Bartók and Arab Folk Music (Budapest: European Folklore Institute, 2006)
und der neuen revidierten Ausgabe von Vera Lamperts Folk Music in Bartók’s Compositions:
A Source Catalog (Budapest: Helikon, 2008).
Er veröffentlichte wissenschaftliche Aufsätze auf Ungarisch,
Englisch und Deutsch in Danisch Yearbook of Musicology, Danubiana Carpathica, Hungarian Quarterly,
International Journal of Musicology, Magyar Zene, Musical Quarterly, Muzsika, Studia Musicologica,
Studien zur Wertungsforschung.
Für seine Publikationen siehe www.zti.hu/bartok/ba_en_10_m.htm?0205
oder http://mzzt.hu/mzzt_020300_032_HU.htm.